A fi sau a nu fi “Șef”


Există foarte multe cursuri de specializare și traininguri care  ne promit pregătirea necesară pentru a fi un bun manager: management general, management de echipă, management de proiect, leadership etc.

Încercăm să ajungem cât mai sus pe scara ierarhică și suntem dispuși să plătim cu timp și bani, nu puțini, pregătirea noastră profesională care ne va asigura o poziție managerială.

Însă, principala dificultate cu care ne vom confrunta nu va fi neapărat lipsa pregătirii profesionale, ci mai degrabă pregătirea emoțională necesară pentru o astfel de schimbare. Cu siguranță că într-o companie bazată pe principii sănătoase de business nu vei ajunge într-o poziție managerială fără a avea competența necesară, însă din momentul numirii, cursa obstacolelor emoționale începe.

Totul va demara, nu cum ai putea crede, după numirea oficială în poziția de conducere, ci cu mult timp înainte. Primele indicii le vei primi chiar de la actualul șef direct care este singurul în masură să asigure pregătirea ta pentru noua poziție. Poți să îți dai seama de lucrul acesta daca ești atent/ă la câteva detalii:

 

  • Lărgirea ariei de responsabilitate – dintr-o dată ești responsabil/ă atât de rezultatele tale cât și de cele ale colegilor sau colegelor de birou;
  • Autoritate crescută – este firesc, dacă ai mai multe responsabilități să ai și autoritatea necesara pentru a ajunge la rezultatele așteptate. Această autoritate o poți câștiga tu prin faptul că ești mai bine pregătit/ă din punct de vedere profesional (respectul pentru competența unei persoane), dar trebuie să fii investit/ă cu autoritate, chiar și informal, de către seful direct (respectul pentru poziția ierarhică).
  • Rezultatele contează – vei observa că nu va mai trebui să dai explicații pentru fiecare sarcină măruntă pe care o desfășori. Accentul se va pune mai degrabă pe rezultate și mai puțin pe pașii de proces. Profită de aceasta oportunitate și îmbunătățește procesul sau schimbă-l. Este important să îți pui în practică ideile.
  • Furnizor de informație –  vei deveni una din principalele surse de informație. Actualul tău șef direct va împărtăși cu tine păreri, idei și chiar decizii lăsându-te pe tine să le filtrezi și să furnizezi mai departe informațiile pe care le consideri necesare.

 

În tot acest timp vei avea parte de reacții diferite atât din partea șefului direct cât și din partea colegilor. Schimbarea modului de lucru, a activităților zilnice și a perspectivei din care trebuie să vezi noile atribuții, necesită o mare implicare emoțională. Pentru a fi pregătit/ă să faci față cu success noii poziții și să nu faci greșeli, iată câteva sfaturi pentru a scapa din capcanele “șefiei”:

 

  1. Furnizează informații corecte și complete. Orice proaspăt manager are tendința de a păstra anumite informații doar pentru el…doar informația înseamnă putere, nu? Poți risca astfel ca persoanele cu care lucrezi să nu înțeleagă ceea ce au de facut, cum trebuie să facă și care este rezultatul la care trebuie să ajungă. Furnizând informații complete și corecte poți crește șansele de atingere a rezultatelor, dar nu uita că întotdeauna managerul este responsabil de rezultatele echipei sale.
  2. Inceteaza să fii “popular/ă”. Respectul pe care ți-l dorești îl vei caștiga prin rezultatele pe care le veți atinge tu și echipa ta și nu prin gradul ridicat de socializare.
  3. Stabilește-ți limitele. Cu toate că activitatea ta s-a schimbat și ai mai multe responsabilități, vei fi tot timpul tentat/ă să îți asumi din ce în ce mai mult fără să analizezi dacă timpul îți va permite. Vei avea tendința de a te încărca cu cât mai multe atribuții pentru a demonstra că poți face față noilor provocări. Analizează foarte bine rezultatele la care trebuie să ajungi și vizualizează procesul. Chiar dacă nu vei face efectiv tu munca operațională, gândește-te la ceilalți, la încărcarea pe care o au și cum  pot, sau nu, să își desfășoare activitatea și să atingă rezultatele. Învață să spui NU atunci când ești convins/ă și ai argumentele necesare să convingi.
  4. Oferă argumente. Renunță definitiv la explicații inutile și indiferent de situația creată oferă argumente. Același lucru trebuie să îl pretinzi și de la echipa ta.
  5. Respectă autoritatea celorlalți. Sunt situații în care poți fi tentat/ă să îți depășești limitele profesionale și ierarhice și fie să îți dai cu parerea despre activitățile sau rezultatele colegilor tăi, fie poți fi tentat/ă să “sari” ierarhia și să iei decizii în numele altcuiva…doar pentru a rezolva mai repede și mai bine o anumită problemă.
  6. Învață să delegi. Știu că ești convins/ă că numai tu poți face lucrul “acela” cel mai bine. Evită capcana aceasta și deleagă sarcini, urmărește cum se realizează, instruiește și acordă feedback. Dacă te încarci cu sarcini mărunte vei pierde din vedere rezultatul final, vei obosi repede și nu vei înțelege cum ai ajuns la eșec.

(articol publicat de www.eva.ro)

 
 Ți-a plăcut acest articol?
Lasă adresa ta de email pentru a te anunța când apar noi informații!