Despre consiliere în carieră


 

consil

“Consilierea în carieră reprezintă formă de asistență acordată unei persoane în cadrul procesului continuu de adaptare la piața forței de muncă.”

 

 

  • Ce este consilierea în carieră?

Consilierea în carieră reprezintă o formă de asistență continuă acordată unei persoane în procesul complex de adaptare la mediul schimbător al muncii. Aceasta îl ajută să verifice dacă are aptitudinile necesare pentru practicarea cu succes a unei profesii, să își descopere interesele sau preferințele pentru o anumită profesie sau pentru o familie de profesii și să își evalueze într-un mod realist șansele de reușită.

  • Când ar trebuie să apelam la un consilier?

Situațiile pot fi variate. Apelezi la un specialist atunci când tu nu ai cunoștințele necesare și ai nevoie de îndrumare. Fie că este vorba de:

  • Dificultăți în alcătuirea unui CV;
  • Apropiații îți spun ce liceu/facultate să urmezi și spre ce ai “înclinații” iar tu ești dispus să faci un compromis pentru că nu ai argumente în favoarea ta;
  •  Dorești să te angajezi pentru prima oară și nu știi ce fel de job și s-ar potrivi;
  •  Nu știi de ce nu ai fost luat în considerare, aplicând la un job;
  • Nu reușești să stai mai mult de câteva săptămâni sau luni la un loc de muncă;

poți apela la consilierul în carieră. Deasemenea pot cere asistență unui consilier și cei ce vor să se reorienteze profesional însă nu știu dacă ar mai trebui să facă și altceva decât un curs de specialitate în alt domeniu sau cei ce au fost disponibilizați și întâmpină dificultăți în găsirea unui loc de muncă .

  • Cum îți alegi consilierul în carieră?

Este important ca acesta să dețină certificare în domeniu. Certificarea îți oferă siguranța unui consilier bine pregătit, cu expertiza în domeniu, ce are la îndemână metodele și instrumentele necesare fiecărui caz în parte. În ceea ce mă privește sunt consilier certificat GCDF – Global Career Development Facilitator de către CCE-Europe (Center for Credentialing and Education) prin NBCC România (National Board for Certified Counselors) și membru al Departamentului pentru Consiliere în Carieră precum și al celui de Standarde și Supervizare ale Asociației Consilierilor din România (ACROM).

  • Ce se întâmplă efectiv în timpul unei ședințe de consiliere?

La prima ședința de consiliere în carieră rolul principal îl are clarificarea intereselor clientului din punct de vedere profesional și a istoricului experiențelor sale de lucru de până acum. Urmează apoi bateriile de teste pe care acesta le va completa, iar consilierul îi va furniza interpretarea lor.

Apoi vor cântări împreună opțiunile reale din piața muncii în funcție de profilul candidatului, consilierul intervenind cu direcții și idei noi, potrivite situației. Atunci când clietul identifică opțiunea cea mai atrăgătoare, vor trece împreună la trasarea planului de carieră și la formularea corectă a scopurilor pe termen scurt, mediu și lung.

În cazul în care consilierul consideră că poate avea nevoie de un curs sau de o formare anume care îl va ajuta pe candidat în aplicarea pentru acel post, îi va recomanda unde să îl facă, ce presupune și la ce îl va ajuta mai concret.

Clientul poate ține legatura cu consilierul până în momentul în care se clarifică sau își atinge scopurile pe termen scurt sau mediu.

  • Care sunt 5 semne clare că nu mergi la job-ul care ți se potrivește?

Demotivarea apare, de obicei, în relație cu 3 paliere. În primul rând este compatibilitatea cu jobul pe care îl faci. În al doilea rând este echipa de lucru și relația cu superiorul direct, iar în al treilea rând este percepția față de organizația în sine.

Aceste 3 paliere se pot traduce prin: rutină, insatisfacție profesională și financiară, divergențe în cadrul echipei sau cu superiorul direct, neîncrederea în stabilitatea organizației, în politica și strategia enunțată de aceasta.