Cum devii ușor angajabil – interviu cu Mădălina Bălan – Managing partner Hart Consulting 1


Mădalina, îţi mulţumesc pentru disponibilitatea de a îmi răspunde la câteva întrebări. Îmi doresc ca cei ce citesc site-ul www.consilierincariera.ro să se familiarizeze cu serviciile pe care le oferă compania Hart Consulting, servicii oferite cu precădere persoanelor fizice interesate de noi variante de dezvoltare profesională. De asemenea, mi-aș dori să știu părerea ta despre ceea ce se întâmplă acum pe piața forței de muncă, despre ceea ce își doresc angajatorii sau despre ceea ce trebuie să știe cei care își caută un loc de muncă.

 

Înainte, însă, te rog să ne spui câteva cuvinte despre tine și compania Hart Consulting.

Madalina Balan - HART Consulting

Mădălina Bălan: Sunt psiholog specializat în psihologie industrială și organizațională, cu o experiență de peste 12 ani în consultanță de resurse umane. Am derulat sute de proiecte de recrutare și selecție, am livrat mii de ore de training și am proiectat și implementat sute de assessment centers și de evaluări psihologice cu scop de selecție sau dezvoltare. În  2006 am înființat compania Hart Consulting și alături de o echipă de psihologi, economiști, filologi am contribuit în ultimii 8 ani la a aduce în business-ul românesc bune practici, soluții și instrumente premium pentru a ajuta managerii să ia decizii corecte în privința oamenilor (selecție, promovare, on-boarding, identificare de talente și de succesori, dezvoltarea liderilor, optimizarea echipelor, aliniere culturală)

 

Care dintre instrumentele cu care lucrați pot fi utile persoanelor fizice ce doresc să își realizeze un portofoliu profesional, un dosar de aplicație, și în ce ar consta acestea? Ne poți spune ceva și despre costurile implicate?

Mădălina BălanHogan assessment și Schuhfried sunt furnizori de instrumente premium de evaluare a personalității și a abilitățtilor cerute de anumite posturi. Acestea se folosesc în selecție sau dezvoltare. Costul pentru o persoană fizică poate varia de la 50 la 250 euro, plus TVA pentru un profil personal comportamental și de abilități. Peste aceste costuri de adaugă costul ședințelor de coaching sau consiliere.

 

Majoritatea clienților mei susțin că nu își pot găsi un loc de muncă, cu toate că au un CV foarte bun și în general se pliază pe cerințele angajatorului. Tu cum ai caracteriza piața de recrutare la acest moment? Care sunt mediile de recrutare cele mai utilizate de agențiile de recrutare sau de către angajatori?

Mădălina BălanNoi nu mai suntem direct în piața de recrutare de peste 4 ani, pentru că nu mai oferim activ servicii de recrutare, ci doar de selecție. Lucrăm însă cu o serie de parteneri, agenții de recrutare sau consultanți în recrutare independenți de unde avem input despre cum merge aceasta piață.

Asistam în prezent la o cerere mai rafinată din partea companiilor cu privire la forța de muncă. Se caută oameni cu atitudinea potrivită, cu experiența necesara nu numai pe post, ci și în industria respectivă. Recomandările și rețeaua proprie de contacte reprezintă în continuare o bună și de încredere sursă pentru a atrage talente. Pe de altă parte, multe companii preferă să crească oameni, tineri, cu persoanlitatea și abilitățile de bază potrivite cu cerințele postului sau  cu potențial înalt, pentru ai crește și reține. Apelul la agențiile de recrutare din partea companiilor, mai ales pe anumite poziții de nisă, rămâne de asemenea un canal bun prin care organizațiile își pot acoperi posturile vacante. Și aici, am remarcat ca a început și a continuat în ultimii ani o specializare a agențiilor de recrutare pe anumite posturi sau familii de posturi, față de ceea ce era în urmă cu 10 ani pratica obisnuită și anume agențiile generaliste.

 

Am văzut că lucrezi cu foarte multe companii astfel încât îmi permit să te întreb ce își doresc acum companiile de la angajații lor sau de la cei pe care îi caută spre angajare. Fără a particulariza, mi-as dori câteva direcții clare de urmat de către cei ce citesc acest material.

Mădălina BălanS-a  facut prin rețeaua Hogan Assessment o cercetare interesantă printre multe companii de recrutare, dar și printre multinaționale din întreaga lume. Au fost  chestionați cei implicați în deciziile de selecție cu privire la care sunt aspectele cele mai importante atunci când au în față un nou candidat.Datele arată că peste 50% au răspuns că ceea ce contează, dar și ceea ce este mai greu de măsurat fără  instrumente specializate, sunt personalitatea și motivația.

Ce ar trebui să știe tinerii sau candidații experimentați care merg la un interviu este că, dincolo de calificări, limbi străine, experiența, aspecte toate foarte importante, cheia pentru a face o bună impresie și a convinge este modul în care te comporți, personalitatea. Oamenii care știu să asculte și să prezinte deopotrivă clar și la obiect (abilități de comunicare), cei care nu sunt orgoliosi, ci dimpotrivă arată că au învățat din propriile greșeli și că sunt dispuși să o facă în continuare (deschiși spre dezvoltare și învățare) și cei gata să colaboreze, cei care doresc mereu să facă mai mult și nu spun ”nu e treaba mea” au mult mai multe șanse să își găsească un job mai repede.

Sunt studii făcute de psihologii organizaționali care demonstrează ca personele agreabile, non-conflictuale, sunt cele care câștigă aprecierea altora mai repede și care câștigă cu 20-30% mai mult decât   încăpățânați, certăreți, ne-colaborativi, chiar și în condițiile în care aceștia din urmă sunt mai inteligenți (au un IQ mare)!

 

Ce sfaturi ai pentru cei ce sunt la debutul carierei profesionale?

Mădălina Bălan: Să aibă realism și bun simț în cerințe. Să se cunoască bine pe ei înșiși, să știe ce le place și ce nu, ce pot accepta într-un mediu de muncă și ce nu, pentru a alege corect tipul de companie unde se vor duce. Le recomand să se informeze bine înainte de a aplica la un job, să își ia în serios cariera, pentru că primii pași sunt esențiali.

 

Încerc să îi conving pe unii dintre clienții mei că îți poți găsi un loc de muncă și după 45 de ani și că nimic nu este imposibil. Ce sfaturi ai pentru cei afați în această situație?

Mădălina Bălan: Din nou, atitudinea, comportamentul și modul în care gândesc oamenii sunt aspecte esențiale. Există în psihologie un concept, și anume cel al auto-profeției împlinite. Adică dacă te vei convinge că nu vei reuși, în cele din urmă te vei comporta, fără să o faci conștient, într-un mod în care te vei auto-sabota și vei ajuta să îți îndeplinești profeția negativă.

Este important să folosim rețeaua proprie de contacte. Fiecare știe oameni care știu oameni și care  pot ajuta cu informații despre job-uri vacante, despre cum să ne comportăm la interviuri, despre orice care ne poate fi necesar la un moment dat.Apoi, este important să ne gândim, mai ales la vârste la care avem deja o experiență profesională, ce altceva putem face dacă în aria în care am activat numărul de posturi s-a micșorat. Competențele fiecăruia pot fi transferabile în alte domenii, sau putem construi pe acestea. Apelul la un consilier sau coach de carieră, care ne poate ghida înspre alte arii sau arii conexe de activitate unde abilitățile și experiența proprie pot fi aplicate,  este o altă idee care ar trebui explorată și pusă în practică de cei care își caută un loc de muncă.

 

Care este părerea ta privind piața forței de muncă în 2014? Ce schimbări crezi că vor avea loc?

Mădălina BălanNu văd că va fi ceva spectaculos diferit de ce a fost anul trecut. Vor continua disponibilizările, mai puțin sonore, va fi o piață competitivă unde vor exista mai multe resurse decât cerere și în care candidații trebuie să știe să se diferențieze, să acționeze flexibil, să fie gata să muncească mai mult pentru a dovedi de ce sunt capabili și să își așeze asteptările salariale pe premise mai realiste.

 

Ce alte informații ai dori să împărtășești cititorilor www.consilierincariera.ro?

Mădălina Bălan: Aș  mai adauga că este esențial să ai o vedere corectă și cât mai obiectivă asupra propriilor capabilități și comportamente. Există instrumente de evaluare profesionistă, cum sunt cele de la Hogan Assessment și Schuhfried, puse la dispoziție în România și Republica Moldova prin Hart Consulting, care ajută la înțelegerea motivațiilor proprii, a intereselor de carieră, a profilului comportamental și a setului de abilităților necesare într-un anumit post, precum și a gradului de potrivire personală cu acesta.

 

 

Mulţumesc!

 

Detalii despre serviciile companiei Hart Consulting găsiți informații aici.

 
 Ți-a plăcut acest articol?
Lasă adresa ta de email pentru a te anunța când apar noi informații!

Leave a comment

One thought on “Cum devii ușor angajabil – interviu cu Mădălina Bălan – Managing partner Hart Consulting