Cum îți conduci echipa de lucru


 

Am auzit foarte multe persoane spunând că “lucrul cu oamenii” este cel mai greu. Majoritatea celor cu care am avut sesiuni de consiliere și care ocupau o poziție managerială au dorit să discutăm și despre ceea ce ei numeau “problema oamenilor“. Așa mi-a venit idea unui material mai vechi, pe care l-am realizat pentru www.eva.ro . L-am sters puțin de praf și sper să vă fie de folos.

www.artofliving.org

Oamenii nu sunt simple mașinării pe care le poți utiliza conform unui manual sau al unui proces tehnologic. Dacă ne gândim bine, aceștia sunt tot o resursă, așa cum sunt și resursele financiare, materiale, informaționale, care intră, sunt “utilizate” și apoi ies din organizația în cauză. Trebuie însă, în cazul acestei valoroase resurse, să ne purtăm …cu mănuși. Cred însă că ai muncit prea mult pentru a ajunge în pozitia de lider de echipă pentru a te speria acum de resursa/grupul pe care trebuie să îl gestionezi.

Este bine să știi:

Din punct de vedere teoretic, grup și echipă sunt două noțiuni diferite. În timp ce prin grup înțelegem mai multe persoane care la un moment dat interacționează între ele și conștientizează că sunt un grup, echipa:

  • A-good-managerAre un lider acceptat de toți, iar acela ești tu;
  • Are un obiectiv împărtășit și asumat de toți;
  • Impărtășește aceleași valori;
  • Are un sistem propriu de comunicare;
  • Are o organizare foarte clară;

 

Dezvoltă-te profesional:

Pentru a conduce o echipă trebuie să îți dezvolți abilitățile manageriale. Iată câteva exemple:

  • Planificare – chiar dacă ai cunoștinte profesionale și știi foarte bine cum poți realiza un plan pentru atingerea obiectivelor, este destul de dificil să realizezi mereu aceiași pași. Asigură-te că ai flexibilitatea de a te adapta și de a planifica, schimba și implementa din mers. Pentru a reuși trebuie să îți instruiești și echipa în sistemul tău de planificare de fiecare dată, fără excepție.
  • Organizare – stabilește foarte clar cine, ce face, care sunt atribuțiile fiecărui membru al echipei, care sunt rezultatele concrete și responsabilitătile fiecăruia. Oferă autoritatea necesară atingerii obiectivelor și acționează ca atare în orice situație. Vei evita astfel cazurile în care scuza este “nu am știut că e treaba mea”.
  • 1284197934project_management3Coordonare – abilitatea de a coordona constă tocmai în a-i face pe toți membrii echipei să meargă în aceeași direcție. Tratează-ți echipa cu respect, explică-le rațiunile unei solicitări, implică-te și toți te vor urma.
  • Motivare – evaluare – evaluează activitatea fiecărui membru în parte, pe cât se poate, fără subiectivism și depistează care sunt motivațiile din spatele acțiunilor lor. Dacă ai posibilitatea, acordă dreptul de a fi cenzurat de către un superior care, privind din exterior, aduce un grad de obiectivitate evaluării. Prin exercițiu vei putea avea rezultate foarte bune privind motivarea și evaluarea echipei tale.
  • Respectarea instrucțiunilor – în primul rând tu trebuie să respecți metodologiile folosite. Există tendința de a se evita procedura de lucru pentru a se ajunge mai repede si poate mai ușor la rezultat. Dă dovadă de consecvență pentru ca ritmul și modul de lucru al echipei tale să fie la unison.
  • Instruire – învață-ți echipa cum se realizează un anumit lucru sau o anumită sarcină. Vei putea asigura astfel un mod de înțelegere corect, o uniformitate a stilului și modului de lucru.
  • Control și corecție – examinează în permanență dacă sunt repectate standardele de lucru, cerințele sau calitățile anumitor date și nu uita să îndrepți de fiecare dată greșelile și erorile identificate.

 

Trebuie să stabilești:

În afară de organizarea echipei de lucru, cine ce face și până unde se întinde aria de atribuții a fiecărei persoane, o soluție simplă, bine primită și acceptată de oameni în general, este să stabilești roluri în cadrul echipei. Poți adopta un model consacrat (de exemplu rolurile lui Belbin) sau poți da dovadă de creativitate și să stabilești roluri în funcție de abilitățile și personalitatea celor din echipa ta. Iată câteva exemple de roluri:

  • Locomotiva – este persoana care face lucrurile să înainteze, se implică în toate activitățile și impulsionează echipa să mearga mai departe.
  • Joined HandsInstructorul – este persoana careia îi face placere să îi învețe pe ceilalți să facă, mai degrabă de cât să execute personal o sarcină. Are răbdare, expune pașii de lucru, exemplifică și urmărește implementarea.
  • Fereastra – este persoana al cărei rol asigură transparența atât în cadrul echipei cât și în relația cu celelalte echipe. Este o persoană deschisă, fără “agendă ascunsă” care întreține o bună comunicare cu colegii și partenerii.
  • Curiosul – este persoana căreia îi place să cerceteze, să știe tot. Poate fi folosită în partea de cercetare, de culegere de date și informații pentru întreaga echipă.
  • Iepurele – este în general o persoană mai retrasă, care nu iese în evidență foarte mult. Mai degraba stă într-un colț și încearcă să își facă treaba în indicatorii solicitați.

Indiferent de rolul pe care îl atribui fiecarui membru al echipei tale, acesta trebuie explicat foarte bine pentru a nu confunda rolul atribuit cu o poreclă. În spatele fiecărei denumiri se ascunde de fapt aria de compență a persoanei respective, se ascunde o anumită activitate pentru care există  asteptări și rezultate concrete.

Succes!

 

 

 
 Ți-a plăcut acest articol?
Lasă adresa ta de email pentru a te anunța când apar noi informații!

Leave a comment