Înțelege-te cu șeful!



download
Oare cât de sus trebuie să ajungem ca să ne putem alege șeful?

Se spune că șeful nu ți-l alegi niciodată ci pur și simplu este un fapt dat de conjunctura organizațională sau de business în care te afli.

Făcând abstracție de titulatura impozantă a celor care ne conduc, trebuie totuși să recunoaștem că sunt tot oameni, ca și noi, cu propriul lor set de valori, cu propriile obiceiuri, ambiții, speranțe sau temeri. Acești oameni pot face și ei greșeli, la fel ca fiecare dintre noi.

Dacă vrei să ai o relație bună cu șeful tău încearcă să urmezi câțiva pasi simpli:

1. Fă-ți treaba!

Orice șef este impresionat de o treabă bine făcută. El nu caută laudele celor pe care îi are în subordine și nici nu urmărește să fie “periat” din când în când. Dacă îți faci treaba el nu poate fi altfel decât multumit. Rezultatele sunt cele care te recomandă iar în ochii șefului ești tot atât de bun cât rezultatele pe care le ai. Înainte de a-ți asuma noi responsabilități sau de a te încărca cu noi sarcini operative fă-ți treaba bine și încadrează-te în timpul alocat. Nimic nu este mai important în viziunea șefului, decât aceste două lucruri.

2. Acceptă că ai un șef.

Obișnuiește-te cu ideea că din punct de vedere ierarhic ești “condusă” de cineva. Indiferent de părerea ta personală despre persoana respectivă ai obligația de a-i arata respect și de a te comporta ca atare. Acest respect poate fi forțat oarecum de poziția ierarhic superioară sau poate fi liber simțit față de cineva cu un nivel de competență ridicat față de al nostru, care poate fi un adevarat model de profesionalism pentru fiecare dintre noi.

3. Alege momentul potrivit.

Dacă ai o problemă, și dacă aceasta nu este urgentă și importantă în același timp, acordă-i șefului tău timp pentru a savura măcar două picături din cafeaua de dimineață. Nimănui, nici măcar ție, nu îi place să înceapă ziua cu plângeri sau probleme de rezolvat. Nu amâna prea mult pentru că fără să îți dai seama poate veni momentul în care toți veți fi angrenați într-un proiect de anvergura și nimeni nu va mai fi atent la plângerea sau nemultumirea ta.

 4. Acordă credit.

Acordă-i credit șefului tău atunci când îți spune că se va ocupa de o anumită problemă. Indiferent dacă vezi sau nu rezultatele concrete ale hotărârii lui, fii convinsă că s-a ocupat de ea. Dacă nu personal, sigur a delegat rezolvarea problemei de către altcineva. Există însă și situații în care găsirea unei soluții este amânată sau chiar dată deoparte din diferite motive care țin fie de politica companiei, fie de anumite informații confidențiale. Acceptă că în astfel de cazuri este bine să cedezi și să te retragi. Acceptă realitatea și renunță la ideea că este de datoria ta să rezolvi o anumită problemă.

5. Alege abordarea potrivită.

Există șefi care cer informații în scris iar alții preferă mai degrabă discuțiile și raportarea orală. Indiferent din ce categorie face parte șeful tău…folosește și raportarea scrisă. Dacă v-ați întâlnit pe hol și ai reușit să îi spui repede în ce fază de dezvoltare se află proiectul tău sau ce probleme întâmpini, trimite-i apoi și un mail cu aceste informații. Poate ai omis un detaliu sau șeful tău  nu a auzit foarte bine care este natura problemei așa că…raportul scris nu te lasă să uiți sau să omiți ceva. Acest fapt este valabil și pentru șeful tău.

 6. Pune-te în locul lui.

Poate ai o problemă, poate ești nemultumită, poate ai o realizare pe care vrei să o împărtășești sau poate trebuie doar să prezinți un raport. Dacă ai emoții sau îți spui întrebări despre cum ar trebui să procedezi, fă un exercițiu simplu….pune-te în locul șefului. Cum și când ți-ar plăcea să fie obordată problema? Un mail de prezentare ți-ar furniza toate detaliile și explicatțile sau ar fi mai potrivită o conversație față în față? Printr-un simplu exercițiu de gândire ai putea face față oricărei situații asa că pune-te în locul șefului tău și cu siguranță lucrurile vor ieși bine.

 Și nu uita:

  • Prezintă-ți ideile cu entuziasm.
  • Fă propunerile în care crezi cu adevarat.
  • Documentează-te.
  • Nu irosi timpul șefului și nici pe al tău.
  • Caută rezolvări singur/ă.
  • Întreabă dacă nu știi.
  • Dovedește toleranță.
  • Oferă argumente și nu explicații.
 
 Ți-a plăcut acest articol?
Lasă adresa ta de email pentru a te anunța când apar noi informații!