femeie agendaBănuiesc că te întrebi dacă șeful tău vede cu adevarat ceea ce faci și dacă privește cu obiectivitate activitatea ta. Oare este atent la rezultatele activității tale? La orele pe care le stai dupa program în ultima perioadă? La îmbunătățirile pe care le-ai facut activității tale?

 Indiferent dacă te simți subevaluată sau chiar ignorată uneori, munca ta este cu adevarat importantă însă ești doar rotiță în marele mecanism de business.

Ce fac de fapt angajatorii și cum măsoară ei performanțele? 

 

În funcție poziția ierarhica pe care se află evaluatorul, sistemul este diferit. În general acesta este realizat “în cascadă”.

Un acționar/administrator privește performanțele companiei în ansamblu și se uită mai degrabă la rezultatele financiare, la profit, la calitatea serviciilor sau produselor pe care oferă/produce.

Un Director General măsoară rezultatele echipelor/departamentelor evaluând rezultatele obținute de întregul departament , gradul de implicare, puterea legăturilor dintre membrii echipei. Iar șeful tău direct măsoară performanțele tale.

Acesta este mecanismul.

Și că tot vorbim de performanțe tale acestea nu sunt altceva decât rezultatele pe care șeful tău se asteaptă să le ai în activitățile zilnice. Fiecare atribuție pe care o ai trebuie să aibă un rezultat programat, măsurabil și aceasta este baza principală a evaluării.

Este greu însă să obții aceste rezultate programate dacă nu ai nivelul de competență necesar. În masura în care îți lipsesc cunoștințele profesionale, abilitățile sau chiar dorința de a face activitatea respectivă, este foarte dificil să ai rezultatele asteptate. Este dificil, dar nu imposibil. Poți avea rezultate care să nu fie în concordanță cu nivelul tău de competență însă acestea se vor obține doar accidental.

Există și situația inversă. Poți să ai un nivel de compentență foarte ridicat însă rezultatele să se încăpățâneze să apară. Ce se întamplă de fapt? Poate este de vină stresul din ultima perioadă, poate plafonarea, poate îți dorești să lucrezi în alta parte, în altă echipă sau chiar pe un alt post. Într-o astfel de situație este foarte clar că există o problemă de motivație: pur și simplu nu mai vrei sau îți dorești altceva!

 Șeful tău trebuie să fie un foarte bun observator ca să își dea seama de ceea ce se întâmplă cu tine sau, mai simplu, să aibă o metodologie de evaluare care să ia în calcul atât rezultatele pe care le-ai avut într-o anumită perioadă de timp, cât și nivelul tău actual de competență .

 În ceea ce privește evaluarea, iată câteva elemente la care “se uită” șeful tău:

  •  Cunoștințele profesionale – în ceea ce privește partea de cunoștințe profesionale, se verifică cunoașterea  acelor concepte, definiții, caracteristici fară de care tu nu îți poți realiza atribuțiile de serviciu, acestea fiind în directă legătură cu postul pe care îl ai. Pasul următor este ca șeful tău să verifice dacă nu cumva aria ta de cunoștințe profesionale este mai largă iar tu demonstrezi că știi și alte concepte sau variante de lucru complementare.
  • Abilitățile – abilitățile se referă la capacitatea ta de a face o anumită sarcină de serviciu.  Iată câteva exemple de abilități pe baza cărora poți fi evaluată:

–          abilități manageriale (planificare, organizare, coordonare, evaluare, negociere, etc)

–          abilități de supervizare (control, corecție, instruire, persuasiune)

–          abilități de analiză și sinteză

–          abilități de culegere și prelucrare de date și informații

–          abilități de comunicare verbală și scrisă (iar aici mă refer la capacitatea ta de a transmite oral sau în scris un mesaj, asigurându-te că a fost recepționat și înțeles de persoana destinatară)

  • Motivația – aici mă refer la totalitatea motivelor ce te determină să acționezi într-un anumit fel și au legătură directă fie cu organizația în care lucrezi, fie cu echipa din care faci parte, fie cu postul pe care îl ocupi.
  •  Rezultatele – așa cum spuneam, rezultatele sunt atașate postului pe care îl ocupi și se referă atât la partea cantitativă (număr de lucrări executate) cât și la partea calitativă (greșeli și/sau omisiuni de formă sau de fond). Un alt rezultat care poate fi măsurat este și încadrarea în termenele stabilite pentru anumite proiecte sau task-uri.

 Succes!

Post Author: Mădălina Șerban

Leave a Reply