Este pentru a șaptea oară când mă apuc de materialul pe care vreau să îl fac despre Adela Pârvu. A 7-a oară când intru pe site-ul ei și rămân blocată acolo. Timpul pe care mi-l planificasem creionării materialului și stabilirii întrebărilor a zburat pe niciunde și m-am trezit, mult mai târziu, cu 2 rânduri scrise din articolul propus, dar mai bogată sufletește, mai veselă, mai inspirată.
Pe Adela am vazut-o prima și singura dată off-line la evenimentul realizat de Revista Biz, Social Media Summit 2014. Mi-a plăcut foarte tare povestea ei și cred că poate fi o sursă de inspirație pentru foarte multe persoane.
Adela, îți mulțumesc că ne împărtășești povestea ta.
Înainte de toate, spune-ne câteva lucruri despre tine. De ce un blog și de ce Home&Garden? De unde vine pasiunea ta? De ce o “O viață avem? Colorată să fie “?
Adela Pârvu: Pentru că asta știu să fac. Din 1998 am pășit în lumea aceasta a amenajărilor interioare și a grădinilor, adică am început să scriu la reviste de specialitate și am și creat câteva titluri de reviste. Atunci, la finalul anilor 90 a schimbat macazul, ca să spun așa, după o scurtă, dar intensă activitate ca reporter de știri. Am crezut ca reporter de știri că voi deschide ochii oamenilor, că-i voi ajuta să afle adevărul, dar în schimb ajunsesem contrariul. La un moment dat am ajuns chiar să cred că lumea e doar urâtă, violentă, vulgară, coruptă și fără speranță. Când am descoperit universul amenajărilor interioare am conștietizat câte lucruri frumoase și bune se fac în țara asta, câte știri cu adevărat importante există, fără ca ele să se lege de nume celebre sau politicieni. Totodată mi-am dat seama că dacă prin munca mea vorbesc despre ceea ce se face bine și frumos la noi pot deschide ochii oamenilor către partea luminoasă din viața lor. A fost o revelație pentru mine schimbarea domeniului. Cred că în viață ai două opțiuni: să vezi partea plină sau partea goală a paharului. Aleg să o văd pe cea plină pentru că așa eforturile mele vor fi concentrate ca să mai umplu încă un pahar sau măcar să îmbunătățesc conținutul celui care e în fața mea. Altfel, dacă mă lupt cu răul și urâtul din lume, uit să pun umărul la bine și la frumos. N-am timp pentru ambele, așa că eu mi-am ales calea.
Pasiunea mea pentru casă și grădină are legătură cu principiile mele de viață. Cred cu tărie că dacă în familie ești fericit asta se propagă și la nivel de societate. Iar casele și grădinile oamenilor sunt strâns legate de familiile lor. Mediul în care cresc copii noștri contează enorm, îi modelează. Iar acest mediu este acasă. Când noi vom fi fericiți cu casele noastre, mândri de ele, sau măcar împliniți, asta se va resimți și în societate. De asemenea, arhitectura, tradițiile ne ajută să aflăm mai multe despre noi, despre istoria noastră, deci să ne clarificăm identitatea. Să nu uităm că noi suntem un popor relativ tânăr, dacă e să luăm în considerare Unirea de la 1918. Avem nevoie să identificăm ce este cu adevărat românesc, ce ne unește în toate privințele, dincolo de regiunile istorice. Și cred că asta putem găsi în arhitectura tradițională și în meșteșuguri. La țară sunt rădăcinile noastre și doar când le vom înțelege,accepta și îmbrățisa vom putea evolua mai departe, ne vom putea clădi și orașele și casele în care să ne simțim cu adevărat acasă.
O viață avem? Colorată să fie! Eu am un vis, iar acest vis este unul ambițios: să colorez România. Da, îmi doresc s-o colorez nu doar cu nuanțe plăcute, cu idei și povești, ci cu zâmbete, cu încredere, cu ambiție, cu muncă, cu inovație. Vreau să spunem singuri, noi, românii despre noi “Avem o țară frumoasă, ce bine că locuim noi în ea pentru că uite, o facem și mai frumoasă”. Și da, nu știu dacă avem o singură viață, poate există și cea de după, dar contează ceea ce facem acum, stă în puterea noastră să schimbăm ceea ce nu ne place. Când vezi cerul înnorat nu trebuie să te oprești la nori grii, ci să te gândești la soarele care strălucește deasupra lor. Vreau să ne colorăm împreună viața, să ne ajutăm reciproc, să ne împărtășim experiențele unii altora, să învățăm unii de la alții. Este așa cum am spus și în conferința Biz: tu poți fi o voce, poți fi un canal, poți fi o culoare, dar nu uita că suntem toți parte a aceluiași curcubeu. Împreună și doar împreună strălucim cel mai bine.
De unde îți vin ideile? Cum îți găsești și selectezi sursele?
Adela Pârvu: Eu identific nevoile și apoi încerc să vin cu soluții. Ca și jurnalist, dar și ca om, îmi place să găsesc răspunsuri. Și când știi ce cauți, găsești și locurile cele mai potrivite și oamenii care să te ajute. Ideile îmi vin așadar din viața de zi cu zi. Sunt foarte atentă la ceea ce întreabă oamenii, de la prietenii mei la cititorii de pe blog. Uite, în privința amenajărilor întotdeauna caut ceva potrivit mentalităților noastre, dimensiunilor caselor noastre, ceva adaptat stilul de viață al românilor. Și da, îmi place tot ceea ce este colorat sau rustic, așa că atunci când dau peste un subiect de genul acesta mă las pradă emoțiilor.
Câte ore muncești pe zi? Este un job full-time pentru tine sau mai ai și un alt angajament contractual?
Adela Pârvu: Muncesc mult și, da, pentru mine blogul este un job full time. Mă trezesc la 4,30 în fiecare dimineața și mă culc la ora 23. Desigur, cu mici abateri. Deși textele mele nu sunt foarte mari ele presupun multă muncă de documentare, telefoane, mailuri pentru a afla mai multe. În plus, fac și multă muncă de teren: merg prin magazine, la întâlniri cu specialiștii, fac vizite în diverse case de la noi. Am perioade de timp când merg și prin țară, de regulă vara, când e vremea frumoasă. Pe lângă blog sunt implicată în tot felul de proiecte majoritatea derulate prin Koopertativa. 2.0. echipa de bloggeri de top coordonată de Cristian China Birta. Am colaborări și cu firmele de PR, de avertising. Da, scriu pentru bloguri de companii sau site-uri de firme, ofer consultanță, adică în principal idei și creez legături între oamenii pe care-i știu, dar care nu știu unii de alții. Experiența mă ajută să văd altfel lucrurile. În plus, dacă ajung peste tot și mă văd cu multă lume am o perspectivă de ansamblu mai bine conturată asupra pieței, dacă vrei să-i spui așa.
Și pentru că am adus vorba de job, trebuie să aduc vorba și de salariu. Nu te întreb dacă și cât se câștigă dintr-o asemenea activitate, ci dacă ești mulțumită. Există posibilitatea obținerii unei sume ce poate acoperi, să spunem, o chirie, o rată la bancă, cheltuielui curente?
Adela Pârvu: Da, se câștigă din blogging, dar trebuie să fii un bun manager, un bun gestionar al veniturilor. Sunt luni când poți câștiga mii de euro și luni când ajungi doar la câteva sute. Este firesc pentru că ține de un ritm al interesului publicului tău față de domeniul pe care ți l-ai ales, dar și de periodicitatea care există în segmentul acesta de casă și grădină (mai puțin activ în luni de iarnă).
Mi-a fost greu la început pentru că toată viața mea am fost angajat, deci mă bazam pe un venit constant, dar după un timp, circa șase luni de zile, am învățat să-mi gestionez mai bine banii. Provocarea este mare cu bloggingul pentru că lumea are impresia că nu există cheltuieli și că un blogger nu face decât să scrie pe net, care pare gratuit. Dar nimeni nu se gândește că factura mea de telefon este imensă (mai ales că vorbesc și cu designeri sau firme din străinătate), că transportul mi-l asigur pe cont propriu, la fel și cazarea pentru deplasări. Și da, ca să ai un blog frumos trebuie să plătești lunar pentru spațiu de hostare pentru un server, ai de plătit un specialist pentru chestiunile tehnice și evident trebuie să ai un contabil. Iar dacă mai apelezi și la fotografi, aceștia trebuie plătiți, căci e meseria lor și timpul lo, ca să nu mai spun de srepturi de autor. Și evident că din sumele pe care le încasezi trebuie să plătești taxe. Deci, să fii blogger înseamnă să fii pregătit să gestionezi un mic business. Partea frumoasă este că ai libertate să alegi despre ceea ce scrii, ai libertatea să colaborezi cu cine vrei, dar și mai important este că munca asta mie îmi face plăcere și mă provoacă zilnic să învăț lucruri noi, să fiu la curent cu ce se întâmplă în domeniul meu și că pot ajuta realmente oamenii cu soluții și informații concrete.
Ce planuri ai pentru viitor?
Adela Pârvu: Îmi doresc să amplific dezvoltarea Kooperativa 2.0, agenția de blogging din care fac parte, care ajută companiile și firmele să-și promoveze creativ și cu impact produsele și serviciile. De altfel Kooperativa 2.0 a ajuns în martie 2014 pe locul întâi în rândul agențiilor care activează în socil media. Da, agenția noastră lucrează la rândurl ei cu agnețiile de PR și de advertising care există pe piață și le degrevează de ceea ce înseamnă promovarea pe bloguri și în social-media. Deci cine își dorește o campanie pe bloguri, spre exemplu, nu mai trebuie să caute bloggerii relevanți, ci poate veni direct la Koopertativa 2.0.
În privința blogului meu îmi doresc să consolidez și să fidelizez comunitatea fantastică de oameni care sunt alături de mine, să le ofer din ce în ce mai multe beneficii, începând de la reduceri de preț la produsele promovate pe blogul meu și până la premii atractive. Și da, să am o echipă lângă mine, pe care am început deja să mi-o formez, iar cel mai important membru al ei este inginerul horticultor și floristul Carli Marian ( de multe ori spun că eu sunt home, iar el e garden). Mă bazez pe comunitatea mea pe care o consider parte din familie, căci e alături de mine de dimineața de când mă trezesc și până seara când pun capul în pernă.
Am primit propuneri de a scrie cărți despre subiecte legate de casă și grădină și mă gândesc serios să dau curs acestor invitații. De asemenea, am primit propuneri pentru a realiza emisiuni tv de specialitate, dar până acum formatele în discuție le-am găsit prea puțin atractive pentru public. Probabil că atunci când voi ajunge la formatul pe care-l consider potrivit pentru oameni am să accept să fac și o astfel de emisiune.
Am primit propuneri interesante de a fi ambasador al unor branduri de produse, dar încă mă mai gândesc pentru că implicațiile sunt majore pentru mine, în sensul că atunci când îți asociezi imaginea și numele cu un anume brand trebuie să ai în vedere că excluzi din start brandurile concurente, ori ca jurnalist am o deformație profesională la capitolul acesta, căci mie nu-mi place să exclud pe nimeni.
Planurile de viitor pe termen mediu și lung în blogging ți le faci și anticipând evoluția tehnologiei pentru că ea se schimbă constant și ca atare și modul de comunicare al oamenilor. Însă indiferent de cum se schimbă asta n-am să încetez să promovez ceea ce se face bun și frumos la noi în țară, fie pe blog, fie prin conferințe, seminarii, ateliere.
Sper ca prin poveștile de succes pe care le public pe site să reușesc să le arăt cititorilor, dar și clienților mei că pasiunea, munca, creativitatea, determinarea și consecvența, te ajută să îți îndeplinești visul, să îl transpui într-o activitate practică.
Care este mesajul tău pentru ei?
Bloggingul m-a învățat că succesul e efemer, dar mesajele și poveștile tale se vor cuibări în sufletul și mintea oamenilor pentru totdeauna. Așa că ai grijă ce transmiți mai departe! Indiferent ce meserie ai și cu ce te ocupi, merită să te străduiești să fii mereu mai bun, mai profesionist decât ai fost cu o zi înainte, iar ca persoană să fii mai înțeleaptă, să te abții să judeci din prima oamenii și situațiile. Bucură-te de fiecare clipă, de fiecare om pe care-l întâlnești, iar atunci când ai o problemă schimbă expresia, în loc de am o problemă spune-ți am o oportunitate. Așa mintea ta va fi orientată către a găsi soluții, de a fi creativă și departe de copleșitorul stres. Și așa cum am mai spus, nu uita că n-ai cum să fii tu singur tot curcubeul, dar străduiește-te să strălucești pentru binele tuturor. De aia mesajul meu către toată lumea e cel de pe blog: O viață avem? Colorată să fie!