Credința în principiile etice nu este o opțiune. Indiferent de postul ocupat în cadrul unei companii sau de cum ești tu ca persoană, principiile etice trebuie să stea la baza tuturor acțiunilor tale. Cu atât mai mult, cât ocupi o poziție managerială, etica de care dai dovadă în relațiile interne sau cele externe se reflectă automat în imaginea companiei al cărei angajat/ă ești.
Probabil ai întâlnit în activitatea ta sau în relațiile de business pe care le-ai avut, situații în care anumite persoane nu acționeaza conform cu ceea ce “predică” pentru ceilalti -”una spune și alta face”. Aflat/ă pe o poziție managerială trebuie să conștientizezi că reprezinți un model de comportament atât pentru echipa pe care o ai în subordine cât și pentru ceilalți colegi ai tăi. Cât de înalte sunt standardele pe care le impui depinde de cum te conduci pe tine, pe baza valorilor, caracterului, integrității și onestității proprii. Conduci astfel prin propriul exemplu, iar comportamentul tău trebuie să fie același cu cel pe care îl soliciti celor din jurul tău.
Peter Druker (1909-2005 -scriitor, profesor și consultant în management) descria etica în business ca fiind “capacitatea de a te putea privi în oglindă dimineața”.
Conform unui celebru studiu intitulat “It’s Good Business” Robert C. Solomon și Kristine Hanson au propus opt reguli pentru gândirea și comportamentul etic.
Conform studiului iată ce trebuie să faci:
1. Gândește-te la binele celor din jurul tău.
Trebuie să iei în calcul ceea ce înseamna acest “bine” pentru echipa ta, pentru colegii tăi, pentru superiori dar și pentru partenerii de afaceri. Nu îi omite însă pe cei care nu sunt participanți direcți la acțiunile tale sau nu sunt loviți în mod direct de rezultatele acțiunii tale. Mai devreme sau mai târziu lucrurile pot lua o altă întorsătură, neastepată.
2. Gândește ca un membru al unui colectiv.
Într-adevar, a fi etic este o disciplină personală, o luptă permanentă cu sine, dar nu gândi ca un individ izolat. Faci parte dintr-un colectiv și trebuie să fi conectat/ă la valorile și comportamentele celor din jurul tău.
3. Dă ascultare legilor și supune-te lor.
Conform acestei reguli trebuie să respectăm regulile și procedurile de lucru existente în companie. Reguli ca cele privind comportamentul la birou, ținuta, programul de lucru, reguli privind fumatul și altele, trasează linia ce trebuie respectată de toți angajații.
4. Gândește-te la tine și la compania ta ca parte a întregii societăți.
Ne referim aici la societatea de business. Așa cum spuneam, acțiunile și comportamentele tale pot influența imaginea companiei. Depinde și de tine exemplul, bun sau rău, pe care compania îl dă în comunitatea de business.
5. Supune-te regulilor morale considerându-le ca fiind necondiționate.
Respectarea regulilor moralei reprezintă temelia comportamentului tău etic.
6. Gândește imparțial, obiectiv, neutru, dezinteresat.
Fiecare decizie pe care o iei îți influențează comportamentul în relație cu ceilalți din jurul tău. Fii capabil/ă să faci o apreciere justă atât din punctul tău de vedere cât și din perspectiva celorlalți.
7. Întreabă-te ce fel de om ești.
Compară acțiunile și comportamentul tău cu persoane asemănătoare. Ești de acord cu ele? Dacă nu, de ce ai fi de acord cu tine?
8. Respectă tradițiile, obiceiurile și convingerile celorlalți.
Nu trebuie să renunți la credințele/principiile tale. Trebuie doar să acorzi respectul cuvenit principiilor celor din jurul tău chiar dacă ele diferă de ale tale.